NAV-figyelő, 11. hét: ezt nem tekinti a NAV K+F-költségnek

Kertész Gábor
  • Értesítő a rovat cikkeiről

A NAV ismertette a K+F-ellenőrzések tapasztalatait, és telefonos ügyintézésre buzdította az adózókat.

 

1. K+F ellenőrzések tapasztalatai

Ahhoz, hogy érvényesíteni tudjuk a Tao tv szerint K+F költségekhez kapcsolódó adóalap-csökkentő tételt, ketté kell választani a K+F közvetlen és közvetett (általános) költségeit.

A NAV ellenőrzési tapasztalatai szerint az adózók K+F tevékenységei projektek formában valósulnak meg. A felmerült költségeket az adózók – közvetlen és közvetett költségre megbontva – a projektszámokon mutatják ki, a társaságiadó-alapot pedig a közvetlen költségekkel csökkentik. Biztató, hogy a gyakorlat azt mutatja, hogy a revízió álláspontja jellemzően nem tér el az adózóétól a költségtípusokkal kapcsolatban, amikor a K+F közvetlen és közvetett költségeinek besorolására kerül sor. Azt, hogy melyik költséget milyen hányadban számolják el az adózók a K+F-fel kapcsolatban felmerült költségnek, érdemes külön szabályzatban rögzíteni.

A költségek besorolása során a NAV csak néhány esetben tapasztalt helytelen gyakorlatot. Ilyen pl. az általános költségek közé sorolt úgynevezett igazgatási költségek közvetlen költségként való figyelembevétele; vagy az anyagbeszerzésekhez kötődő számlák összegeit nem a tényleges felhasználás arányában, hanem különböző költséghelyek között egyenlő arányban osztották meg az adózók. Ezen felül azt is megtudjuk, hogy a reprezentációs költségeket, csapatépítő vagy képességfejlesztő tréningek költségeit, bérelt személygépjárművek bérleti-, fenntartási költségeit, a cégautóadót, a felügyelőbizottsági tiszteletdíjat, a napilapok-, folyóiratok éves előfizetési díját, vagy az adótanácsadás összegét nem lehet figyelembe venni, mint a K+F közvetlen költsége.

Érdemes tehát figyelmesen tanulmányozni a NAV által közzétett tájékoztatót, hiszen egy jövőbeli K+F beruházás esetén profitálhatunk belőle.

2. ÜCC-rendszer használata

A NAV már évek óta telefonos ügyintéző rendszert működtet (Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszer), melyről a 33. információs füzetében részletezi a szabályokat. Úgy látszik azonban, hogy a használatával és a lehetőségekkel sokan nincsenek tisztában, így egy újabb felhívást tett közzé az adóhatóság. Az ÜCC-ben belül (1) tájékoztatás kérésre és (2) konkrét ügyintézésre is lehetőség van. Tájékoztatás kérhető többek között adózói minősítéssel-, kijelölt ellenőrrel-, közösségi adószámérvényességgel-, nyilvántartott állandó meghatalmazásokkal és az egyedi bevallásokkal kapcsolatban. Ügyintézés keretében pedig adózói minősítéssel, adóigazolással, egyes észrevételekkel, bevallások javításával, adóazonostójel igazolással, stb. kapcsolatos ügyek intézhetőek.

3. Üzemanyagárak

Az áprilisban alkalmazandó üzemanyagárak itt találhatók.

Az Szja tv. lehetővé teszi, hogy a kifizető a magánszemélynek adómentesen megtérítse a magánszemélynek a saját személygépkocsi használata miatt fizetett költségtérítés összegéből a kiküldetési rendelvényben feltüntetett km-távolság szerint az üzemanyag-fogyasztási norma és legfeljebb az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár, valamint maximum 15 Ft/km általános személygépkocsi normaköltséget.

Idén is a 9+6 Ft-os szabály alkalmazandó, amiből 9 Ft-ot kötelező juttatni munkába járás esetén, míg további 6 Ft juttatása a kifizető döntésén alapszik. A 9+6 Ft idén is adómentes. A kiküldetés esetén elszámolható kilométerenkénti átalány fenntartási költség is változatlanul 15 Ft.

A NAV által közölt üzemanyagár alkalmazása nem kötelező. Ha az adott benzinkúton a literenkénti egységár ennél magasabb volt, akkor ha ezt számlával tudja igazolni a kiküldött magánszemély, úgy a valójában fizetett egységár szerint számíthatja ki a térítendő összeget. Általános tapasztalat azonban, hogy a NAV által közzétett árak túlnyomó többségben magasabbak, mint amit a magyar kutak alkalmaznak. A számla szerinti egységár alkalmazása autópályák melletti kutak vagy nyugati országokban történt tankolás esetén lehet előnyös.

4. ÜCC-ügyek

A NAV tájékoztatója összefoglalja a tudnivalókat a NAV telefonos Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszerén keresztül intézhető ügyekről.

 

5. Feketelisták

Kik felejtették el az állami adóhatóság felé teljesíteni bejelentkezési kötelezettségüket? Itt megtudhatjuk.

A be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók is frissítésre került.

6. EU intézkedések frissített listái

ENSZ BT határozatai a terrorizmus finanszírozása elleni pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések

Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.

 


 

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • Google

    Rekordösszegű, 4,34 milliárd eurós (nagyjából 1400 milliárd forint) büntetést szabott ki a Google-re szerdán az Európai Bizottság, amiért az amerikai internetes óriásvállalat visszaélt erőfölényével az Android operációs rendszert használó okostelefonokon és tableteken.

  • ügynök

    Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy mi alapján dönti el az adóhatóság, hogy mely társaságoknál, magánszemélyeknél végez ellenőrzést. A közérdekű bejelentések nyomán indult eljárások száma elenyésző, mára a NAV komplex kockázatelemzési és kiválasztási rendszerének folyamatai a meghatározóak e kérdésben.

  • pénz

    Vádat emeltek ötven ember ellen, mert egy számlázási láncon keresztül több mint négymilliárd forint adót csaltak el – közölte a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség.

  • benzin

    A Mol bruttó 2 forinttal csökkentette a 95-ös benzin és 3 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát.

  • tárgyalóterem, új polgári perrendtartás

    Az esetek nagy részében a munkavállaló akkor indít pert a munkáltatójával szemben, ha a munkaviszony már véget ért. Nincs azonban akadálya, hogy a munkavállaló egy fennálló munkaviszony mellett vitassa a foglalkoztatása jogszerűségét. Ez önmagában semmilyen kötelezettségszegést nem jelent a munkavállaló részéről, noha kétségkívül kényes helyzetet eredményez.